سیستم ردیابی,ماهواره گلوناس

ماهواره گلوناس روسیه و سیستم ردیابی ایده آل

پشتیبانی سیستم ردیابی ایده آل از ماهواره گلوناس روسیه

سیستم ردیابی خودرویی سیستم ردیابی شخصی سیستم ردیابی موتور سیکلت سیستم ردیابی ماشین سنگین سیستم ردیابی دقیق و ماهواره گلوناس در جی پی اس ها و ردیاب ها

پشتیبانی ردیاب خودرو وجی پی اس خودرو ایده آل از ماهواره گلوناس روسیه

سیستم ردیابی

گلوناس نوعی سیستم هدایت ماهواره‌ای است که توسط کشور روسیه ساخته شده و می‌تواند جایگزین و مکملي براي سيستم جی‌پی‌اس امريكا و نمونه‌های دیگر آن در اروپا با نام سیستم موقعیت‌یاب گالیله و سیستم هدایت قطب‌نما در چین باشد.
ارتش روسیه ابتدا با هدف تشخیص موقعیت زمانی و تعيین سرعت به منظور هدایت موشک‌های بالستیک، گلوناس را راه‌اندازی کرد.
در واقع گلوناس نسل دوم سیستم هدایت ماهواره‌ای روسیه است. نسل اول این سیستم، تسیکلون نام داشت و حدودا یک یا دو ساعت زمان نیاز داشت تا با پردازش سیگنال‌ها بتواند موقعیت دقیق را تشخیص دهد، اما هم اکنون به محض اینکه گیرنده، سیگنال ماهواره‌ای را دریافت می‌کند، بلافاصله موقعیت دقیق مشخص می‌شود.

شاکله اصلی ماهواره گلوناس را بیست و چهار ماهواره تشکیل می‌دهد.
بیست و یک ماهواره برای انتقال سیگنال‌ها و سه ماهواره دیگر به عنوان ماهواره‌های یدک در مدار قرار دارند.
از پنجم مارس 2010 سیستم گلوناس بیست و سه ماهواره دارد که هجده ماهواره آن فعال بوده، سه ماهواره در فاز عملیاتی و دو ماهواره دیگر هم در حال نگهداری و تعمیر مي‌باشد. این سیستم نیاز به هجده ماهواره برای پوشش تمام خاک روسیه و بیست و چهار ماهواره برای پوشش کل زمین دارد. گلوناس امکان دستیابی به مختصات اجسام متحرک و ثابت روی زمین را فراهم می‌سازد. علاوه بر کاربردهای نظامی، این سیستم می‌تواند به شهروندان عادی در تمام نقاط دنیا نیز خدمات دهد.

پیشینه طرح ماهواره گلوناس

ساخت این ماهواره گلوناس از سال 1982 آغاز شد و هر چند پیشتر در سال 1976 طرح‌ریزی یک سیستم هدایت جهانی با نام اوراگان در دستور کار قرار داشت، اما بعدها به ماهواره گلوناس تغییر نام داد. سال 1982 اولین ماهواره به نام کاسموس1413 پرتاب شد و قرار بود تا پایان سال 1995 هر 24 ماهواره در مدار قرار گيرند.

برای پشتیبانی مالی این طرح سالانه بالغ بر60 میلیون دلار برای پرتاب حدود 8 ماهواره هزینه می‌شد، اما در پایان دهه 90 میلادی به علت کمبود بودجه، این سیستم ناتمام رها شد و سرانجام تا سال 2001 تنها شش ماهواره در مدار قرار گرفته بود. از سال 2003 این سیستم بازسازی شد و بودجه آن 27 میلیارد روبل تعیين گشت. متصدی این نوسازی سرگئی ایوانوف، معاون اول نخست وزیر روسيه بود. در مارس 2008 تصویب شد که تا آخر سال، این سیستم سراسر خاک روسیه را پوشش دهد و تا سال 2010 تمام کره زمین را در‌برگیرد. 

جنگ قفقاز و لزوم پیگیری طرح ماهواره گلوناس 

دولت فدراسیون روسیه مبلغ 67 میلیارد روبل (1دلار تقریبا برابر 25,5 روبل است) به طور تکمیلی برای تامین
برنامه‌های سیستم ردیابی گلوناس روسی تخصیص می‌دهد. بر اساس ارزیابی کارشناسان، ماهواره‌های این سیستم
بايد دو برابر شود تا بتواند با سیستم آمریکایی جی‌پی‌اس رقابت کند. احتمالا تجهیز ارتش روسیه به سیستم ردیابی
پس از مناقشه در اوستیای جنوبی و آبخازیا یکی از عوامل اساسی در این اقدام دولت به حساب می‌آید. پیش از هر چیز به گفته سرگئی ایوانوف، معاون نخست وزیر روسیه این مبلغ در جهت افزایش تعداد ماهواره‌ها طی سه سال اخیر صرف خواهد شد. برخی از ژنرال‌های روسی معتقدند که جنگ، فرصتی برای ارزیابی ناکارآمدی‌ها و کمبودهای نیروهای نظامی روسیه پدید آورد و تجهیزات، فرماندهی و کنترل تاکتیکی در این مقوله جای می‌گیرند.

ژنرال ولادیمیر شمنف، فرمانده کل بخش خدمات و آموزش نظامی نیروهای مسلح روسیه اعلام کرده است که
نیروی نظامی روسیه در حال توسعه برنامه‌های آموزش نظامی جدید مي‌باشد که طی آن از تجارب به دست آمده در
مناقشه‌های اخیر از جمله جنگ گرجستان در اوت 2008 استفاده می‌شود. جنگ پنج روزه مشکلات جدی تجهیزات
ارتش روسیه را آشکار ساخت. در آن زمان یگان‌های روسیه، برخلاف نیروهای مسلح گرجستان سیستم‌های
ارتباطاتی، تجسسی و هدف‌گیری مناسبی در اختیار نداشتند. افسران روسی، طی دیداری با مدويديف اعلام كردند
که ارتش گرجستان را از لحاظ تجهیزات برتر از خود یافته‌اند. مدويديف چنین نتیجه‌گیری نمود که برای رفع این
نقطه ضعف، برنامه تجهیز تسلیحاتی روسیه یک نیاز اضطراری است.

مقایسه سیستم روسی و سیستم آمریکایی و سیستم ردیابی

در جی‌پی‌اس تمامی کدها برای هر ماهواره منحصر به فرد و یگانه می باشند،
در صورتی که در سیستم گلوناس کد یگانه‌ای برای تمامی ماهواره‌های سیستم به‌کار برده می‌شوند.
برای استفاده‌کنندگان شخصی و غیرنظامی دقت قابل دستیابی از طریق گلوناس نسبت به دقت‌های ارایه شده توسط
سیستم جی‌پی‌اس بیشتر است زیرا خطای عمدی اس‌ای در مورد ماهواره‌ گلوناس ارسال نمی‌شود.
(در واقع اس‌ای خطایی عمدی است که توسط وزرات دفاع آمریکا از طریق ایجاد خطا در ساعت ماهواره (نوع 8) و ایجاد خطا در اطلاعات مداری (نوع 3) در سیستم جی‌پی‌اس قرار گرفته است و فعالیت این پدیده از 25 مارس 1990 آغاز شد و ماهواره‌های بلوک دوم را تحت تأثیر قرار داد البته استفاده‌کنندگان مجاز از گیرنده‌های مخصوصی که قادر به حذف این اثر هستند، استفاده می‌کنند.

به اين ترتيب براي استفاده‌کنندگان غیرمجاز سیستم، دقت تا 100 متر (در سطح) و 156 متر (ارتفاعی) کاهش
مي‌يابد. دولت آمریکا تصمیم گرفت که از اول می 2000 این اثر را از روی سیستم بردارد و از این تاریخ به بعد مشاهدات و اندازه گیری‌های جی‌پی‌اس با دقت بالاتری برای استفاده کنندگان غیرمجاز سیستم امکان‌پذیر شد.) به دلیل اینکه باند فرکانسی سیستم گلوناس وسیع تر از سیستم جی‌پی‌اس است تداخل امواج ناشی از تشعشعات مغناطیسی جو زمین بسیار زیاد‌تر است لذا برای کاهش وسعت باند فرکانسی، طرح فرکانس انتقالی خاصی برای ماهواره‌ گلوناس پیش‌بینی و اجرا می‌شود. هم چنین زمان جی‌پی‌اس با زمان یو‌تی‌سی یا زمان اتمی و جهانی واشنگتن مرتبط است و زمان گلوناس با زمان اتمی ایستگاه مسکو یا یو‌تی‌سی‌اس‌یو ارتباط دارد که این اختلاف می‌تواند به چندین میکرو‌ثانیه نیز برسد. دو سیستم برای مقاصد نظامی طراحی شده‌اند.

معایب سیستم جی‌پی‌اس در مقابل ماهواره گلوناس روسی عبارتند از:

– اجرای خطای عمدی اس‌ای بر روی ماهواره‌ها – اطلاعات مداری منتشر شده ماهواره‌ها در جی‌پی‌اس هر ساعت به روز می‌شود ولی در سیستم روسی هر 30 دقیقه به روز می‌شود. اکثر یا تمام هواپیماهای روسی که در کشور ما نیز پرواز می‌کنند نظیر توپولف 154، آنتونوف و ایلیوشین نیز از این سیستم پیشرفته روسی استفاده می‌کنند. جمع‌بندي کارشناسان معتقدند تحلیل عملیات نظامی اخیر ارتش روسيه طی جنگ پنج روزه در قفقاز در افزایش اعتبار مالی گلوناس بی‌تاثیر نبوده است. یکی از اعضای آکادمی امور فضانوردی روسیه می‌گوید: مسئله تکمیل مالی برنامه گلوناس مدت‌هاست که مطرح شده اما رقم تصویب شده بیش از انتظار بود. این مسئله بعد از جنگ اخیر حاکی از تمایل مقامات روسيه جهت تسریع در تجهیز ارتش به سیستم‌های جهانی ردیابی است.

اين كشور نتوانست در اوستیای جنوبی از تسلیحات فوق مدرن استفاده كند چرا که برای این منظور باید سیستم ماهواره‌ای مستقر مي‌نمود و ردیابی ماهواره‌ای برای نیروهای مسلح عملا وجود نداشت. بر اساس همین گفته‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که روسیه در پیشبرد اهداف امنیتی و نظامی خود خواهان استقلال از دیگر قدرت‌ها و تکنولوژی‌های آنهاست و به همین منظور در پی احیای سیستم گلوناس، با سرعتی بیشتر از زمان شوروی است.

ردیاب|
ردیاب خودرو|
جی پی اس خودرو|
ردیاب ماشین|
ردیاب ماهواره ای|
ردیاب شخصی

کاربرد ردیاب خودرو
آشنایی با ردیاب و انواع آن
ردیاب
ردیاب شخصی

درباره ردیاب خودرو ایده آل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *